Bliv en del af en pårørendegruppe

Pårørendegrupper - måske noget for dig?
- Er du pårørende til en, der er ramt af skader i hjernen?
- Føler du ofte, at du har mange spørgsmål, som ingen synes at have svar på, da ingen du kender, står i samme situation som dig selv?
- Føler du dig alene med et stort ansvar?
- Føler du dig magtesløs ind i mellem?
Så er det måske noget for dig, at blive en del af en pårørende-gruppe hos Hjernehjælperne.
Hjernehjælperne starter pårørendegrupper op i samarbejde med Brobyggerne i Næstved kommune.
Deltagelse i Hjernehjælpernes pårørendegrupper er gratis.
Hos os er alle pårørende velkomne – uanset om du er ægtefælle, søn, datter, bror, søster, forælder, ven eller noget helt andet. Har du behov, spørgsmål, bekymringer, erfaringer eller råd, du ønsker at dele med andre i samme situation, er der plads til dig i fællesskabet.
Hvad er en pårørendegruppe hos Hjernehjælperne?
En pårørendegruppe er en selvhjælpsgruppe for mennesker, der kan have glæde af at være sammen - og dele fælles synspunkter og tanker om en fælles livssituation.
- Hjernehjælpernes pårørendegruppe er gratis.
- Pårørendegrupper er for 6 – 8 personer.
- Gruppen har møder én gang ugentligt. Kom helst minimum hver anden gang for maximalt udbytte, men intet krav.
- De første 2 - 3 gange startes gruppen op af en gruppeleder fra Hjernehjælperne. Derefter kører gruppen selvstændigt.
- Det foregår et eller flere steder i din kommune – se adresseliste (nedenstående) for dit område.
- Det er altid muligt at kontakte gruppeleder fra Hjernehjælperne ved behov.
- Der er tavshedspligt og gensidig respekt omkring, hvad der tales om i gruppen.
- Der er ikke pligt til at dele noget. Det er ok blot at være til stede.
- Hvis der er stemning for det, kan man aftale emner fra gang til gang.
Er du interesseret i at deltage i en pårørendegruppe?
- Så kontakt gruppeleder Birgit Schou Tvenge på mail: bst@hjernehjaelperne.dk
Adresseliste
Der er oprettet pårørendegrupper i følgende områder: Næstved.
Hvornår?
- Mandage kl. 16:00 – 18:00
- Opstart 31. august 2026.
Hvor?
- "Samlingshuset Farimagsvej".
- Mødelokale 1.3 (1. sal). Adgang med kørestol. Der forefindes elevator og trappe.
- Farimagsvej 52, 4700 Næstved.
Mangler du en pårørendegruppe i dit område?
Kontakt gruppeleder Birgit Schou Tvenge på mail: bst@hjernehjaelperne.dk, så vil vi forsøge at hjælpe med at oprette en.

Hvem er gruppelederen?
For at give dig et indblik i, hvem der står bag vores pårørendegrupper, deler Birgit her – med sine egne ord – lidt om sin faglige baggrund, sine erfaringer og sin store interesse for pårørendearbejde, selvhjælp og støtte til udsatte borgere.
"Jeg hedder Birgit og er uddannet socialformider og socialfaglig coach."
"Jeg har i mere end 40 år arbejdet indenfor det socialfaglige område med udsatte borgere i alle aldre. Senest har jeg arbejdet som sygehussocialrådgiver på Center for Neurorehabilitering på Næstved sygehus."
"Min interesse for selvhjælpsgruppe opstod allerede under min uddannelse, hvor jeg udarbejdede min bacheloropgave omhandlende netop selvhjælpsgrupper. Jeg faldt bladask for, at mennesker i alle livssituationer kan støtte og være der for hinanden udenom "systemet". At man ikke behøver stort overskud eller en særlig uddannelse for at være med, men at man netop der kan hente støtte, inspiration og især genkendelse af egne udfordringer."
"Jeg brænder fortsat for udsatte borgere og derfor har jeg længe gået med et ønske om at medvirke til at oprette selvhjælpsgrupper for pårørende. De pårørende er ofte en overset gruppe. De pålægges mange gange usete byrder og forventningerne kan være mange fra alle sider."
"Som pårørende går man ofte alene med bekymrende, dystre og 'forbudte' tanker. Tanker som man ikke vil være 'bekendt' at dele med nogen. Næsten ikke engang tænke højt for sig selv."
"I en selvhjælpsgruppe kan man, hvis man har lyst, sige højt, hvad man tænker. Måske er der en, der har lige præcis den samme tanke."
"Måske har man svært ved at finde rundt i forsikringer, offentlige ydelser, diverse dokumentation mv. Måske der sidder en i gruppen som har fundet ud af hvordan, eller hvor netop du kan hente hjælp og støtte til det du mangler."
"En pårørendegruppe kan så meget, hvis man gerne selv vil. Man behøver ikke at dele noget - måske bare lytte. Prøv det af og se om du kan drage nytte af at være med."
"For at få maximalt udbytte anbefales du at møde op minimum hver anden gang, men det er INTET krav.
I en opstartsfase vil jeg altid deltage de 2 – 3 første gange for at hjælpe til med at sætte rammerne om, hvordan gruppen kan køre. Herefter mødes man selv."
"Skulle der være spørgsmål, så kan jeg altid kontaktes og vil gerne komme forbi og hjælpe gruppen ved behov."
